Verkeer
Het vrachtwagenparkeren heeft al vier jaar lang onze onverdeelde aandacht. Wij hebben ons ingezet voor de chauffeurs, tegen illegaal parkeren en overnachten in vrachtwagens. Tegen alle overlast en vervuiling die dat met zich meebrengt. Als chauffeurs overnachten in hun wagen, moet dat op een daarvoor bedoelde parking waar tenminste stromend water en sanitair aanwezig zijn. Doordat veel gemeenten al goed handhaven op illegaal vrachtwagenparkeren is Zwijndrecht een uitwijkplaats geworden. Dat accepteren we niet. Wij zijn er voor de Zwijndrechtse chauffeurs, zij krijgen een parkeervergunning voor hun wagens en anderen niet. Er zijn regionale afspraken nodig waarbij iedere gemeente zijn verantwoordelijkheid neemt en niet afschuift.
Speerpunten
Vrachtverkeerroutes langs en niet door de wijken
Effectieve doorstroming autoverkeer
Stadsbrug open houden voor autoverkeer
Fietsgebruik aantrekkelijker maken
Doorstroming van vrachtverkeer
Vrachtverkeer willen we laten doorstromen via passende routes. Niet door, maar langs de woonwijken richting de rijksweg, stadsbrug of knooppunt Sandelingen. Bij dit knooppunt is extra capaciteit nodig. Rijkswaterstaat heeft hiervoor al een fundering aangelegd.
We zien kansen om met een verlengde Bilderdijkstraat de route voor vrachtverkeer te verbeteren en de wijken te ontzien. Het openstellen van de Blauwe Brug voor vrachtverkeer vanaf de Lindtsedijk, via de Van ’t Hoffweg door de wijken, vinden we een ronduit slecht plan.
Alternatieve verkeersroute langs de A16
Wij hebben een alternatieve route voor het verkeer langs de A16, die bijdraagt aan een betere doorstroming en milieuwinst oplevert. Hiermee ontlasten we de Stationsweg en lossen we de dagelijkse filevorming op de Doumaweg en Karel Doormanlaan op.
Doorstroming van verkeer heeft voor ons prioriteit bij de ontwikkeling van alle projecten. Dit blijft noodzakelijk bij ontwikkelingen zoals Noordoevers, de veranderingen in Noord, de aanpassingen rondom het Veerplein en de spoorzone.
Kritiek op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP)
ABZ heeft tegen het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) gestemd. Naast de kwestie rondom de Blauwe Brug zien wij nog te veel zaken die niet kloppen of onvoldoende realistisch zijn. Hoewel er zeker goede punten in het GVVP staan, vinden wij het geheel niet overtuigend genoeg om onze instemming te geven.
Stimuleren van fietsgebruik
Om automobilisten te verleiden voor kortere ritjes de fiets te gebruiken, moet het fietsgebruik aantrekkelijker worden gemaakt. Hier is de afgelopen jaren te weinig aan gedaan; wie regelmatig fietst, zal dit herkennen. Verbetering van fietsroutes en het aantrekkelijk maken van fietsgebruik moet hoog op de agenda staan.
Bij de parkeernota hebben wij, met steun van de hele gemeenteraad, een motie ingediend om fietsparkeren een serieus onderdeel te laten zijn van het beleid, zowel in wijken als bij voorzieningen. Bij winkelcentrum Walburg komt één grote, bewaakte fietsenstalling. Rondom het station zien wij echter nog te weinig verbeteringen.
Vervoer op maat en openbaar vervoer
Voor sommige groepen is vervoer op maat essentieel, zoals Drechthopper of de Seniorenbus. Het afstemmen van openbaar vervoer is echter complex, omdat de provincie de aanbesteding regelt. De veranderingen met Qbuzz en recent met de waterbus laten dit zien. Een betere afstemming leidt tot tevreden klanten en meer gebruik van het openbaar vervoer.
Elektrisch rijden en laadvoorzieningen
Elektrisch rijden – zowel auto’s als fietsen – zal de komende jaren een vlucht nemen. Dit vraagt om een proactief beleid voor laadpalen en oplaadpunten, goed gespreid over de wijken.